Sprawozdanie o opakowaniach tyczy się firm, które już na początku roku powinny pomyśleć o sporządzeniu dokumentu. Mówi o tym dokładnie ustawa z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1863 ze zm.) Czy każdy przedsiębiorca ma taki obowiązek?
Sprawozdania opakowaniowe – kogo dotyczą?
System gospodarowania odpadami opakowaniowymi i nie tylko, wciąż jest ulepszany. Dzieje się tak dlatego, aby móc zapewnić jak najlepszą dbałość o środowisko naturalne. W efekcie powstała ustawa, która mówi o sprawozdaniach, tycząca się tych przedsiębiorców, wprowadzających na rynek nie tylko produkty w opakowaniach. Odnosi się to również do tych firm, które doprowadzają do wytworzenia odpadów. Garść informacji na ten temat można znaleźć na stronie https://ekocykl.org/uslugi/sprawozdania-o-odpadach-opakowaniowych/, gdzie znajduje się kontakt do firmy, która wspiera przedsiębiorców w zakresie sporządzania sprawozdań.
Co jest ważne w przypadku sprawozdania opakowaniowego?
Dokument należy złożyć do 15 marca. Zawsze za poprzedni rok. Jest do tego zobowiązany każdy przedsiębiorca dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów jednorazowego użytku, itp., jak również wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań. Bardzo ważne jest zapoznanie się z ustawą w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami, gdzie wspomniane są również hurtownie motoryzacyjne, produkujące opony. Obowiązkiem objęte są również firmy, które zajmują się produkcją samochodów, baterii i akumulatorów. Wprowadzając do obrotu produkty z różnych kategorii, należy być świadomym tego, że sporządzenie takiego sprawozdania jest obowiązkiem.
Czy system gospodarki odpadami jest skuteczny?
Odpowiedzi na to pytanie mają udzielić owe sprawozdania, które należy złożyć do urzędu marszałkowskiego. Należy wziąć pod uwagę ten urząd, który jest właściwy dla siedziby przedsiębiorstwa. Dzisiaj dzięki recyklingowi odpadów opakowaniowych poddaje się wiele pudełek, dzięki czemu w lepszy sposób można zadbać o środowisko naturalne. Wystarczy tylko wziąć pod uwagę to, jak w ostatnich latach walczy się o ochronę, dzięki czemu można cieszyć się świeżym powietrzem i czystymi glebami oraz wodami. Odpady z tworzyw sztucznych, metalu, szkła i wiele innych sprawiają, że firmy mają możliwość pomyśleć o oszczędnościach.
Nie brakuje publicznych kampanii edukacyjnych, których rolą jest uświadamianie społeczeństwa na temat gospodarki odpadami o osiągniętych poziomach odzysku. Widząc takie sprawozdanie w każdym roku kalendarzowym produktów jednorazowego użytku i nie tylko, wielu przedsiębiorców dąży do tego, aby w kolejnych latach ta wartość wciąż malała.
