Marketing szeptany, buzz marketing, word of mouth – wszystkie te terminy odnoszą się do jednej strategii marketingowej, która w dzisiejszych czasach staje się coraz bardziej popularna. Jest to strategia, która polega na wykorzystaniu opinii i rekomendacji ludzi, aby promować dany produkt lub markę. W dzisiejszym blogu przyjrzymy się bliżej temu, czym dokładnie jest marketing szeptany, jak działa, jakie są jego typy, oraz dlaczego warto go stosować.
Definicja marketingu szeptanego
Marketing szeptany, inaczej buzz marketing lub word of mouth marketing, to forma promocji, w której to opinie i rekomendacje zwykłych ludzi są kluczowe dla sukcesu danej marki lub produktu. Polega ona na stworzeniu pozytywnego „szumu” wokół marki, dzięki czemu informacje o niej rozprzestrzeniają się w naturalny sposób, za pośrednictwem rozmów między konsumentami. Istotą marketingu szeptanego jest przekonanie ludzi, aby sami rekomendowali dany produkt, dzielili się informacjami i budowali pozytywny wizerunek marki. Działa to w oparciu o zaufanie, emocje i społeczny aspekt konsumowania danego produktu lub korzystania z danej marki.
Jak działa marketing szeptany?
Marketing szeptany działa na zasadzie przekazywania informacji za pośrednictwem sieci społecznościowych, forów, mediów, grup konsumenckich, recenzji, rekomendacji, opinii. Informacje te są przekazywane za pośrednictwem relacji międzyludzkich, a nie w sposób jednostronny, kontrolowany przez daną markę.
Jednym z głównych czynników, które wpływają na skuteczność marketingu szeptanego, jest zaufanie. Konsumenci uważają, że opinie i rekomendacje innych ludzi są bardziej wiarygodne niż przekazy reklamowe. Dlatego często przed dokonaniem zakupu, szukają informacji w internecie, czy to na temat celem porównania konkurencji, czy po to, aby przekonać się, czy dany produkt spełni ich oczekiwania.
Drugim ważnym czynnikiem skuteczności marketingu szeptanego są emocje. Pozytywne emocje, związane z danym produktem lub marką, skutkują większym zaangażowaniem po stronie konsumenta. Pozytywne rekomendacje są przekazywane wtedy w sposób bardziej przekonujący, budujący wartość marki i zachęcający do zakupu. Budowanie pozytywnych emocji wokół marki, to kluczowy element skutecznej strategii marketingowej.
Typy marketingu szeptanego
Marketing szeptany występuje w różnych formach, w zależności od celu i skali działań marki. Istnieje wiele typów marketingu szeptanego, które warto poznać, aby wybrać odpowiednią strategię dla danej marki lub produktu.
Product seeding
Product seeding, inaczej przekazywanie produktu do recenzji, to jeden z najpopularniejszych sposobów prowadzenia marketingu szeptanego. Ta strategia polega na udostępnieniu testerów danego produktu tzw. liderom opinii w sieci, czyli influencerom, blogerom, recenzentom. Ci mają za zadanie przetestować produkt i podzielić się swoją opinią w formie recenzji, zdjęć, wideo na swoich kanałach i mediach społecznościowych. Dobrze przeprowadzona recenzja wpływa na pozytywny wizerunek produktu, budowanie zaufania wśród potencjalnych konsumentów, oraz stworzenie buzzu wokół marki.
Community Marketing
Community marketing, to strategia marketingu szeptanego, w której głównie wykorzystuje się grupy konsumenckie, fora internetowe, sieci społecznościowe, strony tematyczne. Polega na zaangażowaniu się w dyskusje, odpowiedziach na pytania, przekazywaniu informacji, rekomendacji, informowaniu o nowościach produktowych, przekazywaniu wartości marketingowych marki. Grupy te skupiają osoby o podobnych cechach demograficznych, zainteresowaniach, potrzebach zakupowych, co sprzyja skuteczniejszemu budowaniu wizerunku marki, jej pozytywnej opinii wśród potencjalnych klientów.
Trendsetting Marketing
Trendsetting marketing to strategia, w której wykorzystuje się obecne trendy w celu budowania świadomości marki. Jest to często wykorzystywane w branży mody, urody, stylu życia. Trendsetting marketing polega na identyfikacji i wykorzystaniu trendów, które przyciągają uwagę grupy docelowej. W marketingu szeptanym, istotną rolę odgrywają influencerzy oraz osoby pierwsze, które jako pierwsi zaadoptują daną modę, produkt, czy zachowanie. Takie osoby przyciągają uwagę innych i sprawiają, że dany trend staje się popularny. Skuteczne kampanie trendsetting marketingu mogą zwiększyć lojalność wobec marki oraz sprzedaż.
Evangelist Marketing
Evangelist marketing to strategia, w której dąży się do stworzenia grupy konsumentów, tzw. ewangelistów danej marki. Są to osoby, które mocno się z nią utożsamiają i chcą ją promować wśród swoich znajomych. Takie osoby rekomendują markę, pozytywnie wypowiadają się na jej temat, dzielą się informacjami, a czasem nawet bronią marki w przypadku plotek, negatywnych opinii. Jest to skuteczny sposób budowania pozytywnego wizerunku marki, zaufania, budowania wartości emocjonalnych marki, oraz przekazywania informacji w sposób naturalny, od człowieka do człowieka.
Entuzjastka biznesu, której pasja do świata przedsiębiorczości wyznacza nie tylko jej drogę życiową, ale także pracę redaktorki na blogu o biznesie. Jej fascynacja biznesem sięga głęboko, a jej doświadczenie w tej dziedzinie sprawia, że każdy artykuł na blogu staje się inspirującym przewodnikiem dla innych przedsiębiorców. Jako redaktor, Ewelina nie tylko dzieli się praktycznymi poradami i strategiami biznesowymi, ale także inspiruje innych do kreowania i rozwijania swoich własnych przedsięwzięć.